woensdag 3 april 2013

The jungletour!

Terug van weggeweest!
Ben terug van mijn vierdaagse trip in het woud, en zal hier in 2 delen over bloggen omdat ik toch veel te lui ben om het allemaal in 1 keer te doen :).
Onze vierdaagse was van 29 maart tot 1 april.

Dag1
Overstappen op de korjalen
We vertrekken vroeg in de ochtend vanuit Paramaribo. Als we aankomen aan de plaats waar we hebben afgesproken, zien we dat we op stap gaan met de bejaardenbond. We vertrekken met 12 andere gepensioneerden in een busje, onderweg pikken we nog andere groep op. Gelukkig was dit een groepje van 5 jongeren uit Nederland die in Suriname zijn om een onderzoek te doen i.v.m. hun studies. Het busje trekt nu het binnenland in voor een 3 uur durende rit. Wa passeren goudmijnen en een héél lelijke bauxietfabriek. Als we aankomen in Atjoni moeten we overstappen in een boot, omdat de weg hier simpelweg ophoud om over te gaan in de Surinamerivier. Vanuit Atjoni vertrekken verschillende korjalen (zo noemen ze de bootjes hier) richting allerlei bestemmingen in de jungle. Na het overladen van de bagage vertrekken we met de boot richting het eilandje Isadou, een resort waar we de drie nachten zullen doorbrengen in traditionele hutten. Het eilandje ligt in de rivier tegenover het Dorpje Jawjaw, met 450 een klein dorpje in de jungle.


Bezoekje aan Jawjaw















Als we aankomen op Isdaou, rusten we eerst even uit, waarna we een bezoekje brengen aan Jawjaw. Het is echt leuk om de kinderen zo enthousiast te zien, er wandelden meteen al enkele kinderen mee met ons door het dorp. Na ons bezoek aan het dorp rusten we uit en kunnen we baden in de stroomversnelling van de rivier, echt super! 's Avonds eten we met z'n allen om daarna nog wat spelletjes te spelen voor we ons bed/hangmat induiken.









Dag 2
Slaapplek met de hangmatten
Na een woelige nacht in de hangmat, ik werd een paar keer wakker, gaan we met z'n allen ontbijten rond 8u om ons daarna voor te bereiden op onze trip naar Pikin Slee. Dit is een maronnendorp op ongeveer anderhalf uur varen van Isadou. We bezoeken Pikin Slee omdat hier door de lokale rasta's vele beeldhouwwerken worden gemaakt uit hout. We maken een wandeling door dit grote dorp (ca. 4000 inwoners) om uiteidelijk het Samaaka museum te bezoeken, waar we een grote verzameling zien van houtsculpturen.

Ik bezoek zelf het museum niet, ik blijf liever buiten om door de tuin te wandelen. Volgens mij was dit de warmste dag die ik tot u toe hier heb gehad, soms was het echt even naar lucht happen om verder te kunnen... Rond 3u hebben we met z'n allen geluncht, iedereen had ondertussen al stervende honger. Op deze 4-daagse hebben we echt veel eten gekregen, de surinamers denken immers alleen maar aan eten. Bij elke warme maaltijd werd er kip geserveerd, ik zal tegen het einde van mijn 3 maanden meer kip hebben gegeten dan ik ooit in mijn leven heb gegeten.

Sculptuur van de kaaiman, de lokale preditor





We keren terug naar Isadou om wat uit te rusten bij het water, om na het dinner op kaaimanjacht te gaan. We vertrokken rond 10u, wat net iets te laat bleek te zijn. Het beste moment om op kaaimannen te jagen is als het donker is en de maan niet schijnt. Toen we vertrokken met de boot kwam de maan echter al op, waardoor we geen kaaimannen van heel dichtbij hebben kunnen zien. De enige kaaiman die ik echt van dichtbij heb kunnen zien is het sculptuur ervan in het museum in Pikin slee... Jammer, maar misschien gaan we nog eens op kaaimannenjacht. We keren terug en komen rond middernacht aan bij het resort, om moe maar voldaan in bed te kruipen.



Voila, dit waren de eerste 2 dagen! Morgen, of wanneer ik zin heb, volgen de 2 laatste dagen.

Ciao!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten