zondag 10 maart 2013

First week


Mijn allereerste blog is een feit! Ik heb dit nog nooit gedaan en zal mijn best doen om het allemaal zo interessant mogelijk te maken voor iedereen :).


Vrijdag 1 maart 
Na een hectische reisdag van meer dan 7000km is mijn vlucht aangekomen in Suriname.
De klok wordt meteen 4 uur verder gezet dus ik ben al heel moe als ik aankom Rond 10 uur plaatselijke tijd. Het eerste wat me opvalt is (wat dacht je) de hitte die, ook al was het donker en laat, de 30° overschreed. Na lang aanschuiven bij het visumkantoor kon ik eindelijk mijn koffers pakken en de taxi nemen naar mijn verblijfplaats. De eerste nacht heb ik doorgebracht in een appartement in het centrum van Paramaribo, de hoofdstad van Suriname.


Zaterdag & Zondag
Na een woelige nacht ben ik toch goed uitgerust en verken ik de stad al een beetje met mijn Nederlandse huisgenoten Anne-Marieke en Sofie.
Downtown Paramaribo
Hierna had ik een bespreking met mijn contactpersoon in Paramaribo, Tjitra, die me zal helpen en begeleiden bij het vrijwilligerswerk.
Ik kom te weten dat ik al meteen van verblijfplaats moet veranderen omdat dit beter uitkomt voor iedereen (volgens haar). Na het gesprek moet ik mijn koffers al meteen weer pakken en beland ik enkele huizen verder om daar (normaal gezien) voor de rest van het project te verblijven.Dit huis is iets ouder 
(en primitiever) en deel ik met 5 leuke meisjes,
4 Vlaamse en 1 Nederlandse.
Zondag was een rustdag en brachten we door met een drankje aan de waterkant en een fietstochtje door  het centrum. Fietsen in Suriname is geen sinecure, ze rijden hier links en dat is toch even aanpassen.


Maandag 4 Maart
Dinsdag begin ik met de introductie, dus heb ik nog 1 dagje vrij voor het allemaal echt begint.
Ik spreek af met Hannah, een vriendin die ook toevallig een weekje in Suriname is.We bezoeken samen de zoo, en zagen dat er meer beesten buiten dan in de kooien waren.We zagen zo ook een aapje dat buiten de kooien zat te klimmen en toen we dit vertelden aan de opzichters zeiden ze dat dat aapje waarschijnlijk van het bos kwam en zijn vriendjes kwam bezoeken.De dieren in de zoo hier hebben ook veel minder vrijheid dan de dieren in een Europese zoo.
Na ons leuk bezoek neem ik afscheid van Hannah en kruip ik na een rustig avondje vroeg in bed,
om er de volgende dag tegenaan te kunnen gaan.

Dinsdag
Opstaan om 6u30, en me klaarmaken om eindelijk aan het project te beginnen. Na het ontbijt fietsen we een halfuurtje door de drukke en chaotische ochtendspits en komen we rond half acht aan bij de Petuniaschool. Vandaag ga ik samen met Madelon, mijn collega vrijwilligster, de lessen voorbereiden voor de komende dagen en weken. Morgen beginnen we echt met lessen en we moeten dus weten wat voor materiaal we ter beschikking hebben. Het verbaasd ons niet als we zien dat er slechts enkele truitjes en een bal zijn om de sportlessen te verzorgen. Ik bereid samen met Madelon de volgende les al voor en gaan al eens langs de klasjes. Rond 1u zijn de lessen gedaan en ga ik terug naar huis met 2 huisgenoten die stage lopen aan de Petuniaschool.

Woensdag
De lessen kunnen eindelijk beginnen! ons eerste lesdag is maar 1 les aan een klas van het 3de leerjaar.

Drinkpauze tijdens de les
We houden het bij enkele tikspelletjes en een partijtje slagbal. Wat mij al meteen opvalt, is de wanorde die heerst bij onze les. Zelf heb ik al lessen gegeven aan kinderen maar hier zijn ze veel energieker en wilder dan in Belgiƫ.

Les geven aan dit soort groepen is al niet makkelijk, laat staan met zo'n hitte onder een brandende zon!
Na een vermoeiende eerste les ga ik 1 van mijn huisgenoten nog even helpen bij haar bewegingsles, waar ik ook enkele foto's heb getrokken. Na de lessen heb ik thuis nog wat voor school gewerkt en een boek gelezen om daarna moe maar voldaan in bed te kruipen.


Donderdag


Kringspelen

Vandaag is de eerste dag dat ik en Madelone een volledige dag sportlessen moeten geven. Dit zijn drie lessen van telkens een uur. Alvorens de lessen beginnen wordt de vlag gehesen en het volkslied gezongen. Vandaag hing deze halfstok wegens de dood van Hugo Chavez, de president van Venezuela. De eerste les was al meteen een voltreffer, het eerste leerjaar. Luisteren hebben ze duidelijk nog niet geleerd op school en het duurt al een eeuwigheid eens we kunnen beginnen aan onze opwarming spelletjes.
De 2 andere klassen zijn  het 4de en 6de leerjaar en dit gaat al een heel stuk vlotter, we spelen net als de dag voordien
tik- en kringspelen en slagbal.
Het was een zeer leuke dag, die wel heel hectisch begon.








Vrijdag - Zondag

Vrijdag zal mijn vrije dag zijn tijdens mijn verblijf hier, ik zal 4 dagen per week werken op de school waarna ik 3 dagen kan rusten en reizen door het land. We hebben al vele brochures bekeken om ergens heen te gaan, en hebben ook al een tripje geboekt. Dit weekend blijven we nog rustig thuis en werken mijn huisgenoten voor school, ze hebben immers stage en moeten veel lesvoorbereidingen maken,
en werk ik aan mijn allereerste blog.

Lokale salamandertjes
in de reiskoffer

We hebben ook al kennis kunnen maken met de lokale beestjes hier. Salamanders en mieren zijn hier in overvloed, en spijtig genoeg ook af en toe kakkerlakken. We hebben er ondertussen al enkele vakkundig weggewerkt en de bussen insecticiden vliegen erdoor! De keelpijn en hoest is boven gekomen door de pesticiden, maar dat hoort erbij zeker?
Nog even wat uitrusten en van de zon genieten voor ik er weer 4 dagen kan invliegen!
wordt vervolgd! 







Ciao!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten